Nöro Pazarlama Nedir, Ne İşe Yarar, Pazarlama Nedir?

 Hayatımızın her noktasında pazarlama olduğunu unutmamanız gerekiyor. Bir ürün veya ürün türlerini tüketiciye istenilen şekilde ve doğrultu da ihtiyacı olmasa dahi satmaya, aldırmaya ve ihtiyacı varmış duygusu oluşturmaya pazarlama denir. Tabi pazarlama tek başına bu değildir. Kişilerin ihtiyaçları doğrultusun da alması gereken ürünleri ne zaman, nerede, hangi kalite de, hangi fiyata alması gerektiğini de söyler. Pazarlama aslında mantıklı ve hayatımız için olmazsa olmazdır. Öyle ki tekerleğin icadı olduğunda yapılan araçlar pazarlaması yapılmasa idi, belki tekerleğin icadı halen bir işe yaramayabilirdi. Bu nedenle pazarlama hayatımız için de oldukça önemlidir. Pazarlama olmaz ise hayatımız da eminim bir çok şey eksik kalacaktır.

Nöro Pazarlama İngilizce de ise Neuro marketing  olarak adlandırılan bu pazarlama sanatı, bence ki bir sanattır bu kişilerin akıllarında bir ürün için satın alma duygusu oluşturma işlemine verilen en kısa ve temel şekilde addır. Bu teknik ilk çıktığı zamanlar da insanlara ihtiyaçları olmasa dahi bir ürünü aldırma, o ürünü sevdirme, o ürüne ihtiyaç duydurma ve o ürün olmazsa hayatında bir çok şey eksik olacakmış hissi verme sanatıdır. Ama bu teknik gelişmesi ile birlikte tüketicilerin ne gibi ürünleri istedikleri, hangi ürünlere ihtiyaç duydukları, sosyal davranışları, yaşam koşulları ve istediğini ürünleri hedeflemeyi amaçlamıştır.

Örneğin Paris de ki bir kişi ile Afganistan’ın merkezinde ki bir kişinin yaşam koşulları aynı olmadığı için bu iki birbirine tamamen zıt insanlara aynı ürünü satmaya çalışmak aynı ürünü pazarlamak oldukça mantıksız ve gereksiz olacaktır. Çünkü Paris de ki kişi Afganistan da ki kişinin tarzını beğenmeyecek, Afganistan da ki kişi de Paris de ki kişinin tarzını beğenmeyecektir. Belki de bir yer çöl bir yer de aşırı yağmur aldığı için birine şemsiye gerekecek diğerine gerekmeyecektir. Bu durum da şemsiye kime satılacağını iyi bilmek gerekir.

Nöro Pazarlamanın Avantajları Nelerdir?

Bir çok ulusal firma artık Nöro pazarlama tekniklerini kullanıyor. Çünkü bu pazarlama stratejisi kişilerin üzerinde ve davranışları içinde içgörü hissi yaşatıyor ve kazandırıyor. Bu kazanım ile marka kişilere vermek istediği mesajı işliyor ve farkında olmadan bu hedef kitleye kendini satıyor. Bu satış tekniği ile istenilen hedef kitleye ulaşmak daha kolay ve oldukça daha da az masraflı olduğunu söyleyebiliriz. Bu nedenle Nöro Pazarlama oldukça kullanılan ve tercih edilen pazarlama birimlerinden biri olduğunu söyleyebiliriz.

Birbirinden farklı Nöro pazarlama türleri vardır. Bu türleri incelediğimiz zaman;

  1. Fonsiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme kısaca fMRI
  2. EEG

Adı verilen şekilde iki farklı yöntem vardır. Bu yöntemleri incelemek gerekirse Fonsiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme ne olduğunu incelersek, adından da anlaşılacağı için görsel ve ses düzeyinde ki ip uçlarını yanıtlayarak beyin için de ki beynimizin için de yer alan kan akış durumuna göre ve hangi şekilde hareketin gerçekleşeceği ve mıknatıslanmasının nasıl ölçülebileceği konusunda takip edilen bir yöntem olduğunu söyleyebiliriz.

Burada ulaşacağımız sonuca gelecek olursak, pazarlama ile ilgilenen kişiler bilim ve tıp ile de ilgilenmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda “keyif merkezi” adı verilen bu bilinç merkezi ile pazarlamacılar bu merkeze ulaşacak pazarlama üzerinde etkinliklerini insanlara göstermektedir. Yapılan bu inceleme sonucunda da insanlara yapılan bu pazarlama işi oldukça zararlı olduğu gözükmektedir.

Bizler farkın da olmadan, izlediğimiz dizi de film de reklam da, dinlediğimiz şarkı da video programında, yürürken gördüğümüz görsel reklam da, giden otobüs de, uçan uçak da, yol da gördüğümüz tabelalar da, gözümüzle görebildiğimiz bir çok yer de bu kullanılabilir. Bu nedenle gerçeklik ile alakası olmayan daha doğrusu ihtiyacımız dışında olan ürünleri bizlere satın aldırma hissi oluşturacaktır.

Son zamanlar da incelediğimiz zaman bir çok markanın telefonlarının çıktığı ve nerede ise yok sattığını hatta, kişiler bu telefonları alabilmek için mağaza önünde gece den yatmaya başlayıp, kamp kurduğunu duymuşuzdur. Eğer televizyon ve haber izliyorsanız bunu da göreceksiniz. Daha doğrusu artık televizyona da gerek yok, sosyal medya artık televizyon önüne geçti ve bizi her şeyi ile sardı sarmaladı.

Yapılan bir araştırma da bilim insanları, kişilerin almak istedikleri ürünlere ne kadar ihtiyaç duyduğunu araştırmaya karar vermişler ve yapılan 8 yıllık bir araştırma sonucunda da karara varmışlar. Bir çok kişi aldığı lüks ürünlerin nerede ise %80 kadarını gereksiz yere aldığı fiyatı düşük ürünlerin ise %78 kadarlık kısmının gereksiz olduğu kanısına varmışlar.

Hepimiz telefon almak için gece sabaha kadar bekleyen insanları biliriz. Bu insanlara muhabir sorar ve neden bu ürünü istiyorsunuz der, “bu ürün olmazsa yaşayamam” der alıcı. Ne alakası var değil mi aslında. Ama incelediğimiz zaman nöro pazarlama konusunu düşünürseniz oldukça önemi var. Çıkan reklamlar da siz kalp krizi geçirir iseniz hemen acil yardım hattını arar ve sizi kurtarır. Yapılan araştırmalara göre şu kadar kişinin hayatını kurtardı derler. Ki bir ürün reklamında da diyor bunu, bir çok kişi benim de acaba böyle bir kalp sıkıntım olabilir mi? Olma ihtimali var aileden şu şu kişi kalp krizi geçirdi ve öldü diyebilir. Görmüş olduğunuz gibi bilinç altına inildi ve bu bilinç altında da sizi yendi. Bu da sizi her türlü yeneceği ve o ürünü mutlaka aldıracağı anlamına gelir. Eğer paranız yoksa da borç aldırır, borç verecek kimse de yok ise kredi çekme seviyesine kadar götürebilir sizi.

Markalar Logolarda Nöro Pazarlama Nasıl Kullanır?

Markaların renkleri vardır bilir misiniz, tabi ki bilirsiniz. Peki renklerin anlamları olduğunu bilir misiniz? Kırmızı renk, tansiyonumuzu yükseltir ve açlık duygusu hissettirir. Bu duygu ise size yemek yeme ihtiyacı verir. Peki incelediğimiz zaman yemek firmaların çoğunun rengin de kırmızı vardır, hatta baskın şekilde kırmızı kullanılır.

Yeşil rengi, bu renk ise vejeteryan davranan kişileri simgeler. Sebzelerin birçoğu yeşildir ve kilo vermek istiyor iseniz sağlıklı beslenme ile ilgili müşteri çekmek istiyorsanız yapmanız gereken o zaman firma logonuz da yeşil renginin kullanmaktır.

Siyah rengi, gücü ve tutkuyu temsil ettiğini bilmesek de eminim hissederiz. Bir çok Premium segment araba firmaları sadece siyah renk araba üretir. Hatta siyasilere bir bakın arabaların nerede ise tamamı siyahtır. Çünkü güçlerini araçları ile temsil eder ve anlatmak isterler.

Beyaz renk, saflığı masumluğu temsil eder. Gelin gibi, iş görüşmelerine giderken beyaz giyilir ki karşınız da ki kişi ile ilk karşılaşmanız da bilinç altını her türlü etkileyesiniz.

Sarı rengi ise seçiciliği temsil eder. Sarı site diyoruz neden orada istediğimizi seçebiliyoruz. Taksiler peki, onları da seçiyoruz değil mi, istediğimizi durdurup istediğimiz yere gidiyoruz kolaylıkla. Araba kiralama şirketleri bunları da incelerseniz bunlar da sarı rengini oldukça fazla kullanmaya özen gösterirler. Bankalar ise de buna diğer bir örnek olarak verilebilir. Bir çok banka da bu rengi kullanır.


Cuma Bozkurt

15 yıllık sektör tecrübesiyle dijital danışmanlık, dijital pazarlama, seo, sem, reklam, dijital strateji, marka stratejisi hizmetleri...

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski