Sosyal medya pazarlaması artık bir marka veya işletme için bir seçenek değil, bir zorunluluktur. Küresel ölçekte sosyal ağlarda etkin olmak ve çok sayıda demografiyle, etkileşimde bulunmak, etkilemek ve dönüştürmek istiyorsanız mutlaka her türlü platformda var olmalısınız.
Nedenini anlamak için Digital 2022: Global Overview
Report'taki şu istatistiklere bakmanız yeterli:
- 4,6 milyar aktif sosyal medya kullanıcısı var. Bu, dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 60'ı
- Her gün sosyal medyada geçirilen ortalama süre 2.27 saattir.
- 2022, TikTok, YouTube ve Instagram kullanıcılarında bir artış görüldü
- İnsanlar her ay ortalama 7,5 platform kullanıyor
Apple'ın sosyal medya kanallarında devam eden #ShotOniPhone
kampanyasının başarısını veya koronavirüs pandemisi sırasında Getty'nin
koleksiyonundan ilham almak için #GettyMuseum mücadelesini bir düşünün.
Bu içeriğimizde sizlerle beraber, sosyal medya
pazarlamasının en önemli unsurlarını inceleyeceğiz.
- Sosyal medya stratejisi nedir?
- Sosyal medya stratejisine sahip olmanın faydaları nelerdir?
- Sosyal medya pazarlama stratejisi ve sosyal medya içerik stratejisi
- Sosyal medya etkileşim stratejisi nedir?
- Sosyal medya stratejisi oluşturmanın adımları nelerdir?
- Sosyal medya stratejisine iyi bir örnek nedir?
- Küçük işletmeler için sosyal medya stratejisi
Sosyal medya stratejisi nedir?
Basitçe söylemek gerekirse, bir sosyal medya stratejisi,
sosyal medya hedeflerinizi, bunlara ulaşmak için kullanılan taktikleri ve
performansı ölçmek için izlenen metrikleri özetleyen bir plandır.
Stratejinizin karmaşık olması gerekmez. İstediğiniz, anlamlı
ölçülebilir değerlere sahip basit ve spesifik bir plandır. Bu, başarısız
olanlara karşı başarılı olan kanalları ve taktikleri belirlemenize yardımcı
olacaktır.
Sosyal medya stratejinize nasıl biraz sevgi katacağınızı
öğrenmek için diğer içeriklerimize göz atabilirsiniz!
Sonuç olarak, sosyal medya stratejiniz, hedef
kitleniz/kitleleriniz için sosyal medya kanallarında marka bilinirliğini ve
katılımını sağlamalıdır.
Sosyal Medya Stratejisine Sahip Olmanın Faydaları Nelerdir?
Başarılı bir sosyal medya kampanyası yürütmüş veya
yayınladığınız içeriğinize büyük ilgi göstermiş olabilirsiniz. Bu tek seferlik
başarı elde edilebilir. Ancak, sosyal medya pazarlamasının zor kısmı
tutarlılıktır. Bu kampanyanın veya gönderinin neden başarılı olduğunu anlıyor
musunuz? Kolayca çoğaltabilir misiniz?
Bir sosyal medya stratejisi oluşturmayı düşünmek göz
korkutucu olabilir, ancak işinize aşağıdakiler gibi birçok somut kavram sizlere
fayda sağlayacaktır.
- Marka bilinirliğini geliştirin
- Sosyal müşteri hizmeti ve desteği sunun
- Kitleler arasında hedeflemeyi geliştirin
- Web sitesi trafiğini yönlendirin ve artırın
- İçeriği kişiselleştirin
- Daha kaliteli potansiyel müşteriler oluşturun
- Sosyal medya etkileyici fırsatları yaratın
- Viral olabilecek benzersiz içeriğinizi tanıtın
- Sosyal ticaret ve alışveriş yapılabilir gönderiler sunun
- Analiz edebileceğiniz ve ölçebileceğiniz veriler hazırlayın
Gördüğünüz gibi, sosyal medyanın çok büyük faydaları var, bu
nedenle bir strateji oluşturmak, iş hedeflerinize ulaşmanıza ve müşteri
katılımını artırmanıza yardımcı olacaktır.
Sosyal medya pazarlama stratejisi ve sosyal medya içerik stratejisi
İçerik pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması yakından
bağlantılı olsa da aralarında bir fark vardır.
Sosyal medya faaliyetlerinizi yönlendirmek ve geliştirmek
istiyorsanız, bir pazarlama stratejisi oluşturmak başlamanız gereken ilk
yerdir. Bu kavram, kitle araştırması, kişilik oluşturma, sosyal medya
platformunu seçme ve çok daha fazlası gibi bazı temel unsurları içerir.
Bir içerik stratejisi, içerik biçimlerine ve çıktılarına
odaklanır. Bu nedenle içeriğin oluşturulmasına, mesajlaşmaya ve tonlamaya,
içerik planlamasına vb. bakmalıdır.
Her ikisinde de yer alan kilit alanları ayırdık:
Sosyal medya etkileşim stratejisi nedir?
Sosyal medya etkileşim stratejiniz, hedef kitlenizle ağlar
arasında bağlantılar oluşturduğu için önemlidir. Topluluğunuzu sosyal medya
kanalları aracılığıyla yönetmenize ve markanızı oluşturmanıza yardımcı olur.
Bir katılım stratejisinin iki temel amacı şunlardır:
- Topluluğunuzu yönetin: Bu, bir blog aracılığıyla tavsiyelerde bulunarak, gönderilerdeki yorumlara yanıt vererek, kanallardaki soruları yanıtlayarak, müşteri tabanınız hakkında daha fazla bilgi edinmek için anketler veya anketlerle iletişime geçerek yapılabilir.
- Takipçilerinizi büyütün: etkileşim burada önemlidir, bu nedenle ilgi çekici video içeriği gibi değerli içerikler sunun, ücretsiz içerik veya rekabet teklifleriyle potansiyel müşterileri meşgul edin veya insanları çekmek için ağlarınızda duyarlı olarak markanızı aktif ve kullanışlı olarak gösterin.
Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik (UGC), işinizden
veya pazarlama ekibinizden gelmek yerine markanızı destekleyen insanların onun
hakkında konuştuğunun kanıtı olduğu için burada önemli bir rol oynayabilir.
Başarılı bir sosyal medya stratejisi oluşturmanın adımları nelerdir?
Artık bir sosyal medya stratejisinin temellerini anladığınıza göre, bir tane oluşturmak için atmanız gereken belirli adımlara geçelim. Ayrıca, tüm temellerin kapsandığından emin olmak için içerik stratejinizi ve etkileşim stratejinizi genel sosyal medya faaliyetlerinize nereye entegre edeceğinizi de vurgulayacağız.
Başarılı bir sosyal medya stratejisi oluşturmanın yedi adımı
aşağıdakileri içerir:
1) İşletmeniz için hedefler belirleyin
Sosyal medya hedeflerinizi anlamak ve tanımlamak,
stratejinizin geri kalanını belirleyeceğinden, bu aşamada zaman ayırmaya değer.
İşletmenizin sosyal medyadan ne elde etmek istediğini
düşünün ve pazarlama ile işletme hedeflerinin farklı olduğunu anlayın. Kitleniz
hakkında daha fazla bilgi edinmek, takipçilerinizi genişletmek veya daha fazla
potansiyel müşteri oluşturmak için pazarda daha fazla marka bilinirliği mi var
veya ne eksik? Tüm bu hedeflere ulaşmak isteyebilirsiniz, ancak sosyal medyada
farklı taktikler içereceğinden her birini not etmek çok önemlidir.
Hedeflerinizi belirlediğinizde, hangi sosyal medya
metriklerinin önemli olduğunu anlamak için Temel Performans Göstergelerinizi
(KPI'lar) tanımlayın.
Sosyal medyada başarılı olmak için kullandığınız her kanal
için metrikler belirleyin. Örneğin, Facebook'ta erişim, etkileşim ve izlenimler
önemlidir, Instagram'da ise etkileşimler ve keşif anahtardır.
Temel metriklerin üzerinde ve üstünde daha derine inebilir
ve kitle büyüme oranını, yükseltme oranını (kullanıcıların içeriğinizi paylaşma
oranı) veya virallik oranını izleyebilirsiniz. Başarıyı izlemek için
kullanabileceğiniz birçok metrik vardır, bu nedenle bunları işiniz için önemli
olanlarla sınırlandırın.
2) Kitlenizi araştırın
Kişiselleştirilmiş mesajlaşma ve içerik oluşturmak için
hedef kitlenizin kim olduğunu ve ne istediklerini anlamanız gerekir. Bunu
başarmanın en iyi yolu, çevrimiçi anketler, müşterilerinizle görüşmeler veya
bir odak grubu oluşturarak pazar araştırması yapmaktır.
Müşterileriniz ve topluluğunuz hakkında daha fazla bilgi
edinmenin başka bir yolu da sosyal dinleme yapmaktır. Birçok araç, BuzzSumo
veya Followerwonk dahil olmak üzere sosyal ağlarda bunu yapmanıza yardımcı
olabilir.
Bu yöntemlerin her ikisi de, ideal müşterinizin bir resmini
oluşturmak için alıcı profilinizi ve alıcı iç görülerini birleştiren, alıcı
kişilerinizi bilgilendirmeye yardımcı olacaktır. Farklı iç görüleri, demografik
bilgileri ve sorunlu noktaları yakalamak için birden fazla kişiliğe sahip
olabilirsiniz.
3) Rakiplerinizi araştırın
Rakip araştırması, sosyal pazarlama stratejinizin çok önemli
bir parçasıdır. Rakiplerinizin hangi platformları kullandıkları ve yürüttükleri
kampanyalar gibi sosyal alanda neler yaptığını anlamanıza yardımcı olur.
Ayrıca mesajlarının ne olduğunu, üretilen içeriği ve
gönderilerin sıklığını da görebilirsiniz. Müşterilerle nasıl etkileşim
kurduklarını ve bu etkileşimin başarısını anlayarak, onlardan ilham alabilir
veya müşterilerin dikkatini çekmek için başka bir yöne gidebilirsiniz.
4) Sosyal platformlarınızı seçin
Soru, sosyal medyada aktif olup olmamanız değil, işiniz için
en iyi kanalları nasıl seçeceğinizdir.
Aralarından seçim yapabileceğiniz çok şey olduğu için
başlangıçta kafa karıştırıcı olabilir. Ancak hepsi için var olma hatasına
düşmeyin, bazıları işinize veya içeriğinize uymaz. Peki seçimlerinizi nasıl
daraltır ve her sosyal ağ için içeriği nasıl optimize edersiniz?
Facebook: En büyük ve en eski sosyal medya platformlarından
biri olan Facebook, potansiyel müşteriler ve müşterilerle etkileşim kurmanın
hedefli bir yolunu sunar. Birçok içerik türü bu platformda başarılıdır ve
Facebook Live, müşterilerle video aracılığıyla bağlantı kurmanın bir yolunu
sunar.
Instagram: Mükemmel bir görsel platform olan Instagram, genç
izleyiciler arasında hit olmaya devam ediyor ve son birkaç yılda büyük bir
büyüme kaydetti. Ürünleri sergilemek ve müşteri tabanınızı büyütmek için
etkileyicilerle bağlantı kurmak için harika bir platform. Ayrıca, uygulama içi
alışverişin, alışveriş yapılabilir gönderiler aracılığıyla yakında Instagram'a
gelmesiyle, müşteriler platformda satın alabilecekler.
LinkedIn: LinkedIn, B2B işletmelerinin olması gereken yerdir
ve B2C için de fırsatlar sunar. İşletmelere hem organik olarak hem de ücretli
reklamcılık yoluyla B2B alanında bağlantı kurmanın bir yolunu sunar. Bu
platformda iyi çalışan içerik bloglar, teknik incelemeler, e-Kitaplar ve
sektörle ilgili içeriklerdir.
Twitter: Twitter, içeriğinizin zamanında ve alakalı olması
gerektiği anlamına gelen gerçek zamanlı bir platformdur. Hızlı yanıtlara izin
verdiği ve hashtag'leri yeni ve trend içeriği keşfetmeye yardımcı olduğu için
markalar için harika bir müşteri hizmetleri kanalı olabilir. Hashtag'leri
başarılı bir şekilde kullanmanın bir ustalığı vardır, bu yüzden onları sosyal
ağlarda nasıl kullanacağınızı bulmak için zaman ayırın.
TikTok: En hızlı büyüyen sosyal medya kanallarından biri
olan TikTok, video içeriği için harika bir yerdir. Kısa ve ilginç videolarıyla
tanınan, bir platform olarak hızla gelişiyor ve pazarlama için etkin bir
şekilde kullanılabilir.
YouTube: Şu anda bir yerlerde biri bir YouTube videosu
izliyor. İşte bu kadar popüler! Müşterilerle bilgi sağlayan ama aynı zamanda
eğlence de sunabilen bir şekilde bağlantı kurmanın bir yolunu sağladığı için
bir pazarlamacının oyun alanıdır. Özellikle nasıl yapılır veya öğreticiler
olmak üzere çok sayıda video oluşturan bir markaysanız, bu sizin için bir
platform olabilir.
Pinterest: Pinterest tamamen sosyal keşifle ilgilidir.
İnsanların resimlerden ve videolardan ilham almak için geldiği bir yer.
Sergilediği milyonlarca pin, ev dekorasyonundan yemek tariflerine kadar her
şeyi kapsar ve bir sosyal ruh hali panosu gibi içerik küratörlüğü için
harikadır.
5) İçeriğinizi planlayın
Artık araştırmanızı yaptığınıza ve doğru sosyal medya
platformlarına karar verdiğinize göre, içeriğinizi ve yaklaşımınızı düşünmenin
zamanı geldi.
Basit adımlarla içeriğinizi planlamaya başlayalım:
- Sayfalarınız için bir ton oluşturun. Ton, dünyanın markanızı nasıl görmesini ve markanızla nasıl konuşmasını istediğinizdir. Resmi misiniz yoksa gayri resmi mi? Mizah mı kullanıyorsunuz yoksa işiniz daha mı ciddi? Her platformun da kendi kişiliği vardır, bu yüzden her biri hakkında farklı konuşmak ve markanızın kişiliğini sergilemek ister misiniz?
- İçerik temaları veya içerik grupları oluşturun. USP'nizin ne olduğuna bakın ve hangi içerik temalarını veya paketlerini oluşturabileceğinizi görün. Örneğin, bir seyahat tesisi veya otel iseniz, spa ve sağlıklı yemek tariflerinizi sergileyen sağlıklı yaşam etrafında bir içerik kovası oluşturabilirsiniz. Başka bir içerik grubu, konumunuzla ilgili olabilir, orayı benzersiz ve ilginç kılan nedir, vahşi yaşam, manzara vs. mi? İçerik oluşturma konusunda yardıma ihtiyacınız varsa, orada harika araçlar var.
- Bir içerik takvimi oluşturun. Sosyal ağlarda düzenli olarak gönderi paylaşmak çok önemlidir ve özellikle birden fazla kanalda gönderi yapıyorsanız, bir takvim gönderilerinizi düzene sokabilir. Ağlar için de optimum günler ve saatler vardır, bu yüzden bunu hesaba katın ve TikTok'ta ne zaman gönderi yayınlayacağınızı ve Instagram'da gönderi yayınlayacağınız en iyi zamanları öğrenin.
6) Topluluğunuzu yönetin ve etkileşim kurun
Sosyal medyanın en güzel yanı, bağlantılar kurması ve bu
bağlantıların topluluklar haline gelebilmesidir. Topluluklar, etkileşim
oluşturdukları ve marka bilinirliğini artırdıkları için harika şeylerdir.
Aktif bir topluluk, marka savunucuları oluşturabileceği ve
yeni müşteriler çekebileceği için harika bir şeydir. Ancak bir topluluğun
beslenmeye ihtiyacı var, bu yüzden onu inşa etmek ve sonra büyütmek için zaman
ayırmanız gerekiyor.
Bir sosyal medya topluluğunu yönetmenin ve onlarla
etkileşime geçmenin kilit unsuru, duyarlı olmaktır. Bir müşterinin bir sorusu
veya yorumu varsa, hemen geri dönün ve yardımcı olun. Sosyal medya,
müşterilerin ulaşma yolu olarak daha popüler hale geldikçe, kaçınılmaz olarak
şikayetler de olacaktır. Olumlu yanıt verdiğinizden emin olun ve bir sosyal
medya krizinden kaçınmak için deneyimlerini nasıl daha olumlu hale
getirebileceğinizi öğrenin.
Anketler aracılığıyla sorular sorarak topluluğunuzla
etkileşim kurun. Bu, kendilerini topluluğun bir parçası gibi hissetmelerini
sağlar, ancak müşteri tabanınız hakkında daha fazla bilgi edinmenize de
yardımcı olabilir.
7) Takipçilerinizi büyütün
Yeni takipçileriniz yoksa bir sosyal medya kanalına sahip
olmanın bir anlamı yok. Kitlenizi büyütmek, herhangi bir sosyal medya
stratejisinin önemli bir parçasıdır ve bunu başarmak için taktikleri
kullanmanız gerekir.
Hedef kitlenizi büyütmenin iki yolu vardır: organik olarak
veya ücretli reklamcılık yoluyla. İlk olarak, kullanıcıları çekmeye ve
etkileşimi artırmaya yardımcı olacağından içerik çok önemlidir. Örneğin, bir
yarışma düzenleyebilir veya markanız için çalışmanın nasıl bir şey olduğuna
dair kamera arkası görüntüleri sunabilirsiniz.
Bir platformu diğerinde her zaman tanıtabileceğinizi
unutmayın. Örneğin, Facebook kullanıcılarınız Instagram özet akışınızla
ilgilenebilir. Etkisini görmek için insanları kanallara gönderen bir gönderiyi
tanıtın.
Ücretli reklamları kullanarak günlük bir bütçe
belirleyebilir ve bir grup kullanıcıyı hedefleyebilirsiniz. Tüm kampanyaları takip
edebilmek için ücretli bir medya kampanyası izleyicisi kullanın. Ürünlerinizden
birini tanıtmak için influencerler ile de çalışabilirsiniz. İnsanları işyerine
sokmaya çalışan bir restoran veya bar iseniz, mikro-influencerlar özellikle
yerel düzeyde çok faydalı olabilir. İnsanları sosyal kanallarınıza çekmek için
bir basın bülteni yayınlayarak veya ilgili bir yayında bir makale alarak PR'yi
de kullanabilirsiniz.