Doğrudan pazarlama deyince direk akla gelen, herhangi bir ürünü ya da her hangi bir firmayı tanıtmaktır. Müşterilere ürünü tanıtıp satmaya çalışmaktır da diyebiliriz. Mesela her hangi bir gıda ürününü direkt olarak müşterilere tanıtmaya doğrudan pazarlama adı verilir. Promosyoncular olmaksızın direk müşteriye pazarlanan ürünlere doğrudan pazarlamış ürünler de denir.
Herhangi bir üçüncü sahsın olmaması ve direk pazarlayan
kişinin müşteri ile iletişime geçerek pazarlanan ürünler doğrudan pazarlanmış
sayılabilir. Mesela e posta yolu ile doğrudan pazarlama yapılabilir. Bir diğer
pazarlama yolu ise internete reklam verilerek yapılanlardır. İnternet üzerinden
de direk reklam verilerek doğrudan pazarlama yapılır. El ilanı hazırlamak da
doğrudan pazarlama örneklerinden sadece biridir.
Diğer bilinmeyen bir tanıtım pazarlama yolu da
kartpostallardır. Mesela kartpostalın üzerine tanıtımı yapılacak ürün direk
yapışır ve bu doğrultuda tanıtım yapılmış olur. Hava reklamcılığı denilince ne
olduğunu herkes bilmez. Fakat buda direk tanıtım yollarından sadece biridir. Doğrudan
pazarlamanın amacı diğer pazarlama yollarından farklıdır. Alıcıları direk ikna
etme yöntemi de diyebileceğimiz bu yöntem diğer reklam türlerinden farklıdır.
Diğer pazarlamalar hizmet ettikleri ürünü tanıtırken
doğrudan pazarlama ikna amaçlıdır. Mesela buna şöyle bir örnek de vermek
mümkün. Bir süpürge tanıtımını tv reklamlarında görmek ve bunu ülke çapında
tanıtmak kolaydır. Fakat herkes bu ürünü bilir ama içlerinden birçok
markanınkinden her hangi birini tercih eder. Fakat doğrudan pazarlama da evlere
gidip kapı kapı dolanarak müşteri ikna çalışmaları yapılır. Bu da demektir ki
doğrudan pazarlama ikna etme stratejisini bilen kişilerce yapılır.
Sokakta ya da insanların sıklıkla geçtikleri alanlarda tatil
sektörünün pazarlama çalışanları ile sıklıkla karşı karşıya gelmişsinizdir. Bu
kişiler daha çok öğrenci kesiminden seçilir. Biz öğrenciyiz lütfen size sadece
tanıtıp isim soy isim alalım ve bundan promosyon kazanalım diyerek yola çıkıp,
size tatil planını anlatmak ister. Fakat birde bakarsınız ki o tatili size
vermişler. Sizde aslında çok uygun olmasa da o tatile gitmişsiniz. Püf
noktaları çok fazla olan bu doğrudan pazarlamayı sadece ikna kabiliyeti olan
kişiler çok fazla yapabilmektedir.
Doğrudan Pazarlama Ve Dolaylı Pazarlama Farkları
Doğrudan pazarlama da şahıslar müşteriye belirli şekillerde
ulaşarak direk ikna etme yoluna girerler. Fakat dolaylı pazarlama da bu böyle
değildir. Mesela reklam verilir ve ürün tüm ülkeye tanıtılır. Ürüne
özendirilmek ve o ürünün akılda kalıcı ve marka haline gelmesini sağlar. Daha
çok maliyet gerektiren bu reklam ise maliyetleri arttırdığı için ürünün
fiyatına yansır. Bu yansıma da marka ismine verilen yansımadır. Yapılmak
istenilen marka haline gelmek ve diğer ürünlere göre sizin ürününüzün tercih
edilmesini sağlamaktır. Fakat sizin ürününüz tanıtılırken marka haline gelirken
fiyatı da aynı doğrultuda yükselmiş olacaktır.
İnternet üzerinden tanıtımlarda web sitemizi ziyaret edin
ibaresini birçok kez görmüşsünüzdür. Web sitesine sizi girmeye ikna edip bu
sayede içine girdirip size sitede olan şeylerle alakalı direk bilgiler verilir.
Bu da çok iyi bir pazarlama yöntemi olmaktadır. Son derece iyi bir pazarlama
yöntemi olan bu yöntem sayesinde sizler de ürünlerinizi daha iyi bir biçimde
görüp alma imkanı sağlarsınız.
Bilgi almak için hemen arayın ibaresini de bilmeyen kişi
yoktur. Direk numaraya tıklamaya sizi sürükler ve bu sayede numaraya girip
doğrudan pazarlama ile karşı karşıya kalmış olursunuz. Son derece önemli olan
bu pazarlama stratejileri sayesinde hemen herkes istediği ürünü daha kolay bir yoldan
seçerek alma imkânı elde etmiş olur.
Doğrudan pazarlama yapılırken önemli olan şey ise istenilen
hedefe ulaşıp ulaşılmadığıdır. Eğer ikna etme çalışmaları doğru hedefe ulaştı
ise mükemmel bir hedef noktasına ulaşılmış olunur. Fakat eğer ikna çabaları
boşa çıktı ise hedefe ulaşılmış olmaz. Hedefe ulaşılabilecek doğru kitleyi
seçmek ise doğrudan pazarlama yöntemleri arasında en önemli olanıdır
diyebiliriz. Son derece büyük bir öneme sahip olan bu konu da çalışmalar
yapılır ve doğru yaş grubu doğru kitle seçilir. Hedefe ulaşma yollarından en
büyüğü de budur.
Doğrudan Pazarlama Avantajları
Doğrudan pazarlamanın en büyük avantajı şahıslarla arşı
karşıya gelince ikna etmek için nasıl bir kişilik olduğu analizi yapılır ve
buna göre ikna etme hedefi konulur. Bu bağlamda hedefe ulaşmak için yapılması
gerekenler belirlenir. Kişiye göre konuşulur. Bu pazarlamayı yapacak kişiler bu
tarz konuları öğrenmeden de yapabilir. Fakat ulaştıkları amaç doğru olmaz.
Hedeflerine ulaşmakta çok büyük sıkıntılar yaşarlar.
En doğru biçimde en doğru şekilde iletişim kanalı seçmekte
pazarlama da son derece önemlidir. Sosyal medyada yapılan pazarlamalar da
doğrudan pazarlamadır. Google de yapılan pazarlamalar da doğrudandır.
Doğrudan Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?
Doğrudan pazarlama çeşitleri hedeflenmiş reklamcılık
yapmaktır. Bütçe denetimini en doğru şekilde yapmaktır. Çeşitleri çok fazla
bulunan bu yöntemler arasında öncelikle şahıslarla direk konuşarak ikna aşaması
vardır. Ayrıca Google aracılığı ile de direk pazarlama yapılır. Bir diğer
yöntem ise abone olun gibi telefon numarasına tıkla öğren gibi
stratejilerdir.
Doğrudan Pazarlama Araçları
E posta pazarlaması doğrudan pazarlama araçları arasında
bulunur. Diğer bir yol ise web push pazarlamasıdır. Bu sayede de pazarlama son
derece doğru bir biçimde gerçekleşir. Mobil pazarlama ise doğrudan pazarlama
araçları içinde en etkili olanlarındandır. Sosyal medya pazarlamacılığı ise
hemen herkesin çok fazla girdiği ve ürünü almanız için aktif kitlesi olan
kişilerin tanıtımını yaptığı bir pazarlama alanıdır. Hatta yeniçağda en etkili
pazarlama yöntemidir de diyebiliriz.
Dolaylı Pazarlama Nedir?
Rastgele bir kitleye pazarlama yapılmasını hedefleyen
pazarlama çeşididir. Doğrudan pazarlama bir kişiye yapılırken dolaylı pazarlama
büyük kitleleri amaçlar. Doğrudan pazarlama getirisi hemen ortaya çıkar. Fakat
dolaylı pazarlama getirisi sonradan ortaya çıkar. Daha büyük kitlelere
ulaşıldığı için sonradan hedefe ulaşılsa da getirisi çok büyük olur.
Karlarını ya da kayıplarını hesap etmek isteyen dolaylı
pazarlama kullanıcıları bir müddet beklemeliler. Dolaylı pazarlamacılar
beklemezken dolaylı pazarlamacılar uzun süre de beklemek durumunda kalabilir.
Hangisi daha doğru bir yaklaşım türü diye soracak olursanız sadece birini
tercih etmektense iki pazarlama çeşidini birden tercih etmenin daha doğru bir
yol olacağını demek daha doğrudur. Doğrudan pazarlama şeklinde sosyal medya çok
aktif kullanılır. Mesela takipçisi çok olan bir ünlü bir güneş kremini doğrudan
pazarlamış olabilir. Bu ünlü ben bu güneş kremini kullanıyorum ve çok faydasını
gördüm diyerek cildinin her hangi bir alanına sürerek pazarlama işlemini
gerçekleştirmiş olacaktır. Son derece basit ve hızlı bir çözüm yoludur. Hedefe
giden bu yolda o ünlü benim ismim ve diyelim ki 100 nolu kodu girerseniz yüzde
on indirim alırsınız derse ünlü sayesinde kaç kişinin alış veriş yaptığı da
ortaya çıkmış olacaktır.
Mobil pazarlama da doğrudan şahıslar aracılığı ile yapılan
bir pazarlama yoludur. Kişiler sizi arar ve ürün ya da firma hakkında sizlere
bilgi verir. Bu tarz pazarlama çeşitlerinde de çözüme ulaşmak daha kolaydır.