Doğrudan Pazarlama ( Direct Marketing ) Nedir?

 Doğrudan pazarlama deyince direk akla gelen, herhangi bir ürünü ya da her hangi bir firmayı tanıtmaktır. Müşterilere ürünü tanıtıp satmaya çalışmaktır da diyebiliriz. Mesela her hangi bir gıda ürününü direkt olarak müşterilere tanıtmaya doğrudan pazarlama adı verilir. Promosyoncular olmaksızın direk müşteriye pazarlanan ürünlere doğrudan pazarlamış ürünler de denir.

Herhangi bir üçüncü sahsın olmaması ve direk pazarlayan kişinin müşteri ile iletişime geçerek pazarlanan ürünler doğrudan pazarlanmış sayılabilir. Mesela e posta yolu ile doğrudan pazarlama yapılabilir. Bir diğer pazarlama yolu ise internete reklam verilerek yapılanlardır. İnternet üzerinden de direk reklam verilerek doğrudan pazarlama yapılır. El ilanı hazırlamak da doğrudan pazarlama örneklerinden sadece biridir.

Diğer bilinmeyen bir tanıtım pazarlama yolu da kartpostallardır. Mesela kartpostalın üzerine tanıtımı yapılacak ürün direk yapışır ve bu doğrultuda tanıtım yapılmış olur. Hava reklamcılığı denilince ne olduğunu herkes bilmez. Fakat buda direk tanıtım yollarından sadece biridir. Doğrudan pazarlamanın amacı diğer pazarlama yollarından farklıdır. Alıcıları direk ikna etme yöntemi de diyebileceğimiz bu yöntem diğer reklam türlerinden farklıdır.

Diğer pazarlamalar hizmet ettikleri ürünü tanıtırken doğrudan pazarlama ikna amaçlıdır. Mesela buna şöyle bir örnek de vermek mümkün. Bir süpürge tanıtımını tv reklamlarında görmek ve bunu ülke çapında tanıtmak kolaydır. Fakat herkes bu ürünü bilir ama içlerinden birçok markanınkinden her hangi birini tercih eder. Fakat doğrudan pazarlama da evlere gidip kapı kapı dolanarak müşteri ikna çalışmaları yapılır. Bu da demektir ki doğrudan pazarlama ikna etme stratejisini bilen kişilerce yapılır.

Sokakta ya da insanların sıklıkla geçtikleri alanlarda tatil sektörünün pazarlama çalışanları ile sıklıkla karşı karşıya gelmişsinizdir. Bu kişiler daha çok öğrenci kesiminden seçilir. Biz öğrenciyiz lütfen size sadece tanıtıp isim soy isim alalım ve bundan promosyon kazanalım diyerek yola çıkıp, size tatil planını anlatmak ister. Fakat birde bakarsınız ki o tatili size vermişler. Sizde aslında çok uygun olmasa da o tatile gitmişsiniz. Püf noktaları çok fazla olan bu doğrudan pazarlamayı sadece ikna kabiliyeti olan kişiler çok fazla yapabilmektedir.

Doğrudan Pazarlama Ve Dolaylı Pazarlama Farkları

Doğrudan pazarlama da şahıslar müşteriye belirli şekillerde ulaşarak direk ikna etme yoluna girerler. Fakat dolaylı pazarlama da bu böyle değildir. Mesela reklam verilir ve ürün tüm ülkeye tanıtılır. Ürüne özendirilmek ve o ürünün akılda kalıcı ve marka haline gelmesini sağlar. Daha çok maliyet gerektiren bu reklam ise maliyetleri arttırdığı için ürünün fiyatına yansır. Bu yansıma da marka ismine verilen yansımadır. Yapılmak istenilen marka haline gelmek ve diğer ürünlere göre sizin ürününüzün tercih edilmesini sağlamaktır. Fakat sizin ürününüz tanıtılırken marka haline gelirken fiyatı da aynı doğrultuda yükselmiş olacaktır.

İnternet üzerinden tanıtımlarda web sitemizi ziyaret edin ibaresini birçok kez görmüşsünüzdür. Web sitesine sizi girmeye ikna edip bu sayede içine girdirip size sitede olan şeylerle alakalı direk bilgiler verilir. Bu da çok iyi bir pazarlama yöntemi olmaktadır. Son derece iyi bir pazarlama yöntemi olan bu yöntem sayesinde sizler de ürünlerinizi daha iyi bir biçimde görüp alma imkanı sağlarsınız.

Bilgi almak için hemen arayın ibaresini de bilmeyen kişi yoktur. Direk numaraya tıklamaya sizi sürükler ve bu sayede numaraya girip doğrudan pazarlama ile karşı karşıya kalmış olursunuz. Son derece önemli olan bu pazarlama stratejileri sayesinde hemen herkes istediği ürünü daha kolay bir yoldan seçerek alma imkânı elde etmiş olur.

Doğrudan pazarlama yapılırken önemli olan şey ise istenilen hedefe ulaşıp ulaşılmadığıdır. Eğer ikna etme çalışmaları doğru hedefe ulaştı ise mükemmel bir hedef noktasına ulaşılmış olunur. Fakat eğer ikna çabaları boşa çıktı ise hedefe ulaşılmış olmaz. Hedefe ulaşılabilecek doğru kitleyi seçmek ise doğrudan pazarlama yöntemleri arasında en önemli olanıdır diyebiliriz. Son derece büyük bir öneme sahip olan bu konu da çalışmalar yapılır ve doğru yaş grubu doğru kitle seçilir. Hedefe ulaşma yollarından en büyüğü de budur.

Doğrudan Pazarlama Avantajları

Doğrudan pazarlamanın en büyük avantajı şahıslarla arşı karşıya gelince ikna etmek için nasıl bir kişilik olduğu analizi yapılır ve buna göre ikna etme hedefi konulur. Bu bağlamda hedefe ulaşmak için yapılması gerekenler belirlenir. Kişiye göre konuşulur. Bu pazarlamayı yapacak kişiler bu tarz konuları öğrenmeden de yapabilir. Fakat ulaştıkları amaç doğru olmaz. Hedeflerine ulaşmakta çok büyük sıkıntılar yaşarlar.

En doğru biçimde en doğru şekilde iletişim kanalı seçmekte pazarlama da son derece önemlidir. Sosyal medyada yapılan pazarlamalar da doğrudan pazarlamadır. Google de yapılan pazarlamalar da doğrudandır.

Doğrudan Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?

Doğrudan pazarlama çeşitleri hedeflenmiş reklamcılık yapmaktır. Bütçe denetimini en doğru şekilde yapmaktır. Çeşitleri çok fazla bulunan bu yöntemler arasında öncelikle şahıslarla direk konuşarak ikna aşaması vardır. Ayrıca Google aracılığı ile de direk pazarlama yapılır. Bir diğer yöntem ise abone olun gibi telefon numarasına tıkla öğren gibi stratejilerdir.  

Doğrudan Pazarlama Araçları

E posta pazarlaması doğrudan pazarlama araçları arasında bulunur. Diğer bir yol ise web push pazarlamasıdır. Bu sayede de pazarlama son derece doğru bir biçimde gerçekleşir. Mobil pazarlama ise doğrudan pazarlama araçları içinde en etkili olanlarındandır. Sosyal medya pazarlamacılığı ise hemen herkesin çok fazla girdiği ve ürünü almanız için aktif kitlesi olan kişilerin tanıtımını yaptığı bir pazarlama alanıdır. Hatta yeniçağda en etkili pazarlama yöntemidir de diyebiliriz.

Dolaylı Pazarlama Nedir?

Rastgele bir kitleye pazarlama yapılmasını hedefleyen pazarlama çeşididir. Doğrudan pazarlama bir kişiye yapılırken dolaylı pazarlama büyük kitleleri amaçlar. Doğrudan pazarlama getirisi hemen ortaya çıkar. Fakat dolaylı pazarlama getirisi sonradan ortaya çıkar. Daha büyük kitlelere ulaşıldığı için sonradan hedefe ulaşılsa da getirisi çok büyük olur.

Karlarını ya da kayıplarını hesap etmek isteyen dolaylı pazarlama kullanıcıları bir müddet beklemeliler. Dolaylı pazarlamacılar beklemezken dolaylı pazarlamacılar uzun süre de beklemek durumunda kalabilir. Hangisi daha doğru bir yaklaşım türü diye soracak olursanız sadece birini tercih etmektense iki pazarlama çeşidini birden tercih etmenin daha doğru bir yol olacağını demek daha doğrudur. Doğrudan pazarlama şeklinde sosyal medya çok aktif kullanılır. Mesela takipçisi çok olan bir ünlü bir güneş kremini doğrudan pazarlamış olabilir. Bu ünlü ben bu güneş kremini kullanıyorum ve çok faydasını gördüm diyerek cildinin her hangi bir alanına sürerek pazarlama işlemini gerçekleştirmiş olacaktır. Son derece basit ve hızlı bir çözüm yoludur. Hedefe giden bu yolda o ünlü benim ismim ve diyelim ki 100 nolu kodu girerseniz yüzde on indirim alırsınız derse ünlü sayesinde kaç kişinin alış veriş yaptığı da ortaya çıkmış olacaktır.

 

Mobil pazarlama da doğrudan şahıslar aracılığı ile yapılan bir pazarlama yoludur. Kişiler sizi arar ve ürün ya da firma hakkında sizlere bilgi verir. Bu tarz pazarlama çeşitlerinde de çözüme ulaşmak daha kolaydır.

Cuma Bozkurt

15 yıllık sektör tecrübesiyle dijital danışmanlık, dijital pazarlama, seo, sem, reklam, dijital strateji, marka stratejisi hizmetleri...

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski