QR (Hızlı Tepki) kodları, günümüzde pek çok insan tarafından bilinmese de 1990'lardan beri kullanılmaktadır. Teknoloji o zamandan beri hiç değişmedi; ancak akıllı telefonlar ve 5G bağlantı dünyasında kullanımları artmaya başladı. QR kodları, özellikle hükümetlerin COVID-19 pandemisinde verdiği kararlar ile beraber hayatımızda önemli bir rol aldı. Ayrıca marka ve firmalar için ana akım haline geldi.
Özellikle bu zamanlarda, markaların dijital
pazarlama için QR kodlardan yararlanmalarının şimdi tam zamanı!
QR kodları nasıl çalışır? Markalar QR Kodları günümüzde
nasıl kullanıyor? Sorularını anlatmaya başlayalım!
Pazarlamada QR kodları: Kısa Bir Tarihçe
QR kodları 1994 yılında Denso Wave adlı bir Japon otomotiv
şirketi tarafından üretim sırasında araçların takibi amacıyla icat
edildi. QR kodun, ayırt edici tasarımı “Go masa” oyunundaki siyah beyaz
parçalardan ilham alınarak tasarlandı.
Her QR kodundaki kareler ve beyaz boşluk ("sessiz
bölge" olarak bilinir) deseni benzersizdir, bu nedenle tek bir çevrimiçi
veri parçasına bağlanabilir. Kodlar ayrıca her yönden okunabilir, bu da
kullanıcının akıllı telefonunu kullanarak hızlı bir şekilde tarayabileceği ve
saniyeler içinde istenen web sayfasına gidebileceği anlamına gelir.
Örneğin, bir restoran kendi menüsünün URL'sini bir QR koduna
dönüştürebilir. Bir müşteri kodu taradığında, doğrudan menü sayfasına
yönlendirilebilir.
Süpermarketlerdeki paketlenmiş ürünlerde olduğu gibi
standart bir barkod, verileri dikey olarak değil yatay olarak içerir. Bir QR
kodunda, veriler hem satırlarda hem de sütunlarda kodlanır ve bir tarayıcı
tarafından çözümlenebilir. Bugün, bu tarayıcılar akıllı telefonlara
entegre edilmiştir dolayısıyla sadece QR kodlar değil tarayıcılarda günlük
hayatımıza girmeye başlamıştır.
Covid-19 pandemisinden önce, QR kodlarının potansiyellerine
ulaşamadığı hissi vardı. Bariz faydaları vardı: QR kodları oluşturmak
ucuzdur, müşterilere zaman kazandırır ve şirketler popülerliklerini takip
edebilir. Ancak bu faydalar, insanları yeni bir davranış benimsemeye
teşvik etmek için yeterli değildi.
Bir MobileIron araştırması, Amerikalı tüketicilerin
%83'ünün en az bir kez bir QR kodunu taradığını ve insanların %72'sinin
geçtiğimiz ay içinde bir QR kodunu taradığını buldu.
QR Kod Pazarlama Örnekleri
1. Coinbase: Göz Alıcı Sadelik
Super Bowl reklamcılığı oldukça büyük ve zahmetli bir
iştir. Markalar özellikle son zamanlarda kısa bir reklam alanı için on
milyonlarca dolar harcıyor, bu yüzden yayınlanan reklam kampanyalarından en iyi
şekilde yararlanmak istiyorlar.
Bu durum beraberinde, en iyi Super Bowl
reklamlarından bazılarında görüldüğü gibi, markaların ünlü isimlere ve
pahalı prodüksiyonlara yöneldiği anlamına gelir. Günümüzde artık reklamların
kaliteli olmasının pek bir önemi kalmamıştır. Reklamlar artık kalitenin yanı
sıra ilgi çekici ve merak uyandırıcı da olmalıdır.
Bu durumun en iyi örneklerinden birisi de Coinbase’dir. Coinbase,
reklamında sadece zıplayan bir QR kodundan başka bir şey göstermeyerek herkesin
ilgisini çekmeyi başardı. Kullanıcılar ekranda ki bu kodu taratmak için ekran
başında beklerken dönüşümü iyi değerlendirebilmek adına coinbase şirketi ziyaretçilerini
“kayıt olursanız 15 dolar değerinde BTC kazanacaksınız” sloganı ile kayıt
sayfasında karşıladı.
Coinbase kampanyası neden işe yaradı?
Markaların her zaman reklam konusunda rakiplerine karşı zıt gitmesi
gerektiği klasik bir reklamcılık gerçeğidir. Her şirket siyah kulaklıkları
tanıttığında, Apple beyaz olanları tanıttı. Herkes bir 'X' çiziyorsa, siz
'O' çizin gibisinden sloganlar oldukça yaygın bir biçimde kullanılmaya başladı.
60 saniyelik bir reklam alanına 13 milyon dolar harcamak ve
ardından onu zıplayan bir QR koduyla doldurmak mantıksızdır. İşte tam da
bu yüzden işe yaradı. QR kodları şu anda her yerde.
Yayınlanan reklam oldukça basit ve çekici. Müşteriyi
kendine çekiyor ve sonra onlara bir hesaba kaydolmaları için açık bir neden
veriyor. Bundan daha profesyonel bir reklam olabilir mi?
2. Adidas: Coğrafi Konumlu QR Kodları
Adidas, yeni Pulseboost HD serisini piyasaya sürdüğünde,
spor ayakkabının diline bir QR kodu ekledi. Kullanıcılar kodu taradığında,
onları mevcut konumlarına göre müzik içeren bir Spotify çalma listesine
götürüyordu. Adidas, çeşitli büyük şehirler için bir dizi çalma listesi oluşturulması
üzere Spotify ile ortaklık kurdu ve o zamandan beri ortaklığını,
tişörtlere ve kapüşonlulara QR kodları eklemek için genişletti. Çalma
listeleri yelpazesi de büyümeye devam ediyor.
Bu da demek oluyor ki, coğrafi konum verilerinin eklenmesi,
QR kodlarının yalnızca bir URL'ye giden bağımsız ağ geçitleri değildir. Diğer
verilerle birleştirildiğinde, kullanıcıları daha kişiselleştirilmiş içeriğe
yönlendirebilirler.
Adidas kampanyası neden işe yarıyor?
Kullanıcının anlık ihtiyaçlarını dikkate almak önemlidir. Koşarken,
doğru çalma listesini bulmak için bir uygulamada gezinmek zordur. Bu QR
koduyla, kullanıcı doğrudan kendi şehri veya kasabasından hareketli bir müzik
seçkisine yönlendirilir. Böylelikle sporcu hiç vakit kaybetmeden doğrudan
kodu taratarak aradığı müziğe ulaşır.
Bu zekice planlanmış iş ortaklığı sayesinde Adidas müşteri
memnuniyeti, Spotify ise kullanıcı ve bilinirlik kazanmıştır.
3. Lacoste: TV ve E-Ticaret Bağlantısı
2021'de yapılan bir ankete göre, ABD'li tüketicilerin
%36'sı şimdiden ödeme yöntemi olarak QR kod kullanmış ve %53'ü gelecekte ödeme
yöntemi olarak QR kodlarını kullanacaklarını söylüyor. Bu mantıklı: QR
kodları, kullanıcıların bir ürünü istemekten ona sahip olmak için zahmetsizce
bir sıçrama yapmalarını sağlar.
Lacoste, 2019'da o yılki Fransa Açık tenis turnuvası
sırasında reklamlarına bir QR kodu eklediğinde bu potansiyeli anladığını
gösterdi.
Şirket, izleyicilerin kahramanlarının tarzlarını kopyalamak
isteyeceği umuduyla oyuncu sponsorluklarına büyük yatırım yapıyor. Bu
örnekte Lacoste, Novak Djokovic'in hemen yanına bir QR kodu yerleştiriyor ve
kullanıcıları ekrandaki grubunu taramaya ve alışveriş yapmaya davet ediyor.
Diğer işletmeler de reklam türünü takip etmeye başladırlar. Oldukça
mantıklı bir reklam türü olan bu kampanya, internet sitesinde dakikalarca
sporcunun üzerinde ki ürünleri arayıp bulmak yerine müşterileri doğrudan o
sayfalara yönlendirerek, müşterinin yol haritasını kısaltmış ve doğrudan ürüne
yönlendirmiştir.
4. DIESEL: Doğrulama için Tarama
Moda markası DIESEL için sahte kot pantolonlar büyük bir
sorun. DIESEL markası Çoğu zaman kalpazanların, ürünlerinin sahte
versiyonlarıyla pazarı doldurduğunu ve markanın değerini hatta itibarını zedelediğini
tespit etmiştir.
QR kodları markanın bu derdine adeta bir çözüm olmuştur. DIESEL,
kot pantolonlarına QR kodları ekleyerek kullanıcıyı ürünün kaynağının
doğrulanmış kaydına götürür. Bu da güvenilir bir özgünlük göstergesidir
ayrıca her çift ürünün benzersiz bir kodu vardır, bu nedenle kopyalanamazlar.
Sahte kot pantolonlar bir sorun olmaya hâlâ devam ediyor,
ancak sahte versiyonlar artık gerçek ürün olduğunu iddia edemiyorlar.
QR kodları, diğer birçok sektörde de kimlik doğrulama için
kullanılmaktadır. Prooftag, kaliteli şarap ve alkollü içki şişelerine QR
kodları ekleyerek kullanıcının satın aldıkları ürünün kaynağını doğrulamasını
sağlar. Bu ayrıca, yeni alıcı ürünün kaynağını doğrulayabildiğinden,
müşteri şişeyi yeniden satmak isterse yardımcı olur.
DİZEL kampanyası neden işe yarıyor?
DIESEL, markasının değerini korumanın bir yolu olarak QR
kodlarını kullanır. Her ürünün kayıtlarını saklar ve QR kodu bu bilgilere
erişim için bir ağ geçidi görevini görür. Bununla birlikte, kod aynı
zamanda herkesin tarayabileceği bir özgünlük göstergesidir. Basit bir
teknoloji kullanarak kalpazanları alt etmenin akıllıca bir yoludur.
Pazarlama için QR kodlarını kullanmanın faydaları
Bu örneklerin gösterdiği gibi, QR kodları başlangıçta
düşünülenden çok daha fazla pazarlama potansiyeli sunar. Ucuzdurlar, her
yerde bulunurlar ve çok yaratıcı bir şekilde kullanılabilirler. Günümüzde
markalar, pazarlama kampanyalarında QR kodlarından zaten yararlanıyor, bu
nedenle bunları aşağıdakileri elde etmek için nasıl kullanabileceğinizi
düşünün:- Göz alıcı sadelik
- Coğrafi konumlu kişiselleştirme
- Yaratıcı işbirlikleri
- TV ve e-ticaret arasındaki bağlantı
- Ürün doğrulama
- Marka güveni