Dijital dünya, işletmelerin uzun zamandır farkında olduğu ve içerisinde bulunmak istedikleri bir ekosistemdir. Bazı işletmeler, bilgisayarlar ofislere girmeye başladığı andan itibaren bu ekosistemin içerisinde bulunmuş ve rakiplerinden oldukça fazla yol kat etmiştir. Bu durum da onları rakiplerine kıyasla hızlı olmalarını sağlamıştır.
Ancak 21. yüzyılda dijital dünyanın faydaları oldukça
sarsıcı. Etkileşimden, erişilebilirliğe kadar her şeyi dijital teknolojinin
rahatlığı, gücü ve çok yönlülüğünden ötürü artık günümüzde hızlı olmanın çok
fazla önemi kalmıyor. Evet, avantaj lakin en büyük avantaj değil.
Bu içeriğimizde, işletmelerin dijital dünyada ne yapması
gerektiğini performanslarını, müşteri katılımlarını ve kârlarını iyileştirmek
için gerekli olan bütün adımları sizlere anlatacağız.
1.Dijital Okuryazarlık
Bunu söylememize gerek yok lakin hatırlatmakta her zaman
fayda vardır, dijital dünyayı asla hafife almamalısınız.
Amerika birleşik devletlerinde yakın zamanda yapılan bir
araştırmaya göre, dijital sektörde hizmet veren veya işletmesini dijitale
taşımış insanların ekiplerinde bulunan arkadaşların, her 3 tanesinden biri
dijital dünyanın gerektirdiği becerilerden yoksun olduğu ortaya çıktı. Sektör
bazlı yapılan çalışmalarda ise %13 oranla genel becerilere sahip değil, %18
oranla ise birçok kişi kısıtlı becerilere sahip.
Dünyanın birçok yenilikçi teknolojisinin çıkış noktası olan
Amerika’da bile oranlar bu şekilde ise diğer ülkelerin durumu pekte iç açıcı
değil. Bu durumu akılda tutarak, sizlerin de bazı çalışanlarınızın dijital
okuryazarlığı olmadığını varsaymak çok da zor değil. Çoğu kişi temel gönderiler
için sosyal medya kullanmaya aşina olabilir lakin bu kanallarda ücretli tanıtım
oluşturma, performansı analiz etme gibi gelişmiş görevlerin nasıl gerçekleştirileceğini
bilmiyor olabilir.
İşletmelerin aynı zamanda, video konferans platformu Zoom, Photoshop
veya Illustrator gibi ana içerik oluşturma programları veya Google Analytics
gibi analiz yazılımları gibi çevrimiçi araçları kullanabilecek kişilere
ihtiyacı vardır. Şirketinizdeki herkesin bu programları çok az zorlukla
veya hiç zorluk yaşamadan birbirinin yerine kullanabileceğini varsaymak
akıllıca olmaz.
Dijital dünyada her zaman geliştirilmekte olan yeni
yazılımlar, algoritmalar, bilgi işlem dilleri, çevrimiçi standartlar ve
protokoller vardır. Bundan dolayı ekibinizde bulunan arkadaşlarınızın veya
personellerinizin bu dünyada yaşanılan gelişmeleri ve güncellemeleri takip
ettiğinden emin olun. Böylece olduğu konumda çalışan birey neye dikkat etmesi
gerektiğini, neyi nasıl kullanmasını gerektiğini vb. birçok bilgiyi de
öğrenebilir. Bu durum sadece işletmeniz için yararlı olmaz, sizinle beraber yol
yürüyen arkadaşlarınızın da yararına olur.
Elbette personellerinize bunu yaparken kaba ve sert davranmaktan
kaçınmalısınız. Doğrudan bireysel olarak konuşmakta yanlış bir tercihtir. Bunun
yerine işletmenizde, belirli alanlarda çalışanlarınıza bir ödül vermeli, onları
araştırmaya, öğrenmeye, kendini geliştirmeye teşvik etmelisiniz.
2.Veri ve Dijital Güvenlik
Geçtiğimiz yıl, dünya genelinde veri ihlalleri ve siber
saldırılar neredeyse %68 oranında arttı ve bu oran dünya rekoru. Bu sadece
geçen yıl yapılan bir araştırmanın sonucu. Her geçen yıl teknolojinin kendini
geliştirmesiyle beraber saldırganlarında kendilerini geliştirdiklerini göz ardı
etmemek gerekiyor. Siber saldırılara uğrayan firmalar arasında petrol
firmaları, iletişim ve telekomünikasyon firmaları, e-ticaret firmaları ve daha
onlarca sektör olmak üzere neredeyse herkes zarar gördü.
İşyerinde kendinizi ve çalışanlarınızı nasıl korursunuz?
Güvenlik kameraları, sağlam kilitler, gece ve gündüz güvenlik görevlileri doğru
muyum? Peki ya müşterilerinizin bilgilerini nasıl korursunuz? Müşterilerin,
sizin, çalışanlarınızın bilgileri çalındığından veya makineleri rehin alma
durumları söz konusu olduğunda nasıl korunmanız gerektiğini biliyor musunuz?
Siber güvenlik ve siber esneklik işletmelerin özellikle
içinde bulunduğumuz zamanlar dahil olmak üzere gelecekte de dikkate almaları
gereken bir husustur. Saldırıların artmasının beraberinde müşterilerin
eğilimleri (hangi sektörde olursanız olun) daha güvenli firmalara doğru
yöneldi.
Özellikle sağlık ve finans sektörlerini oldukça etkileyen bu
durumlarda en ufak bir aksaklıkta insanların binlerce lirası çalınabilir veya
hastanede çok daha kötü durumlar insanların başına gelebilir. Bu örnekten sonra
umarım durumun ciddiyetinin farkına varmışsınızdır.
3.Dijital Pazarlama
Dijital pazarlama, herhangi bir modern işletme dâhil olmak
üzere herkesin sahip olması gereken önemli bir beceridir. Hâlâ reklam
panoları, bina cephelerindeki görüntüler, radyo reklamları ve televizyon
reklamları gibi geleneksel medyaya yanıt veren bir dünyada yaşıyor olsak da,
mücadele etmemiz gereken bir dijital dünyamız da var.
Bu modern toplumda, gerçek dünyadaki materyallerle
yaptığımız kadar, telefonlarımızdaki ve masaüstü veya dizüstü
bilgisayarlarımızdaki sosyal medya ve dijital içerikle de ilgileniyoruz. İstatistiklere
göre, dünya çapındaki sosyal medya kullanıcılarının sayısı 2025 yılına kadar
4,4 milyara yükselecek. Bu, şirket içinde doğru becerileri gerektiren sosyal
ağlarda aktif olan çok sayıda insan demektir.
Pazarlama departmanları artık, pazarı bilgilendirmek ve
pazarla ilişki kurmak için dijital medyayı kullanmaktan kaynaklanan etkileşimli
ve analitik olasılıkları keşfetmeye istekli olmalıdır. Dijital dönüşüm,
pazarlamanın eskiden izleyiciler için olduğu tek yönlü, pasif deneyimi elden
geçirdi. Artık böyle bir durum söz konusu değil.
Dijital pazarlamanın sağladığı katılım düzeyini anlayabilen
ve bunlardan yararlanabilen dijital açıdan bilgili pazarlamacılar, tüketiciler
üzerinde etki yaratma konusunda çok iyi bir şansa sahiptir. Aşağıda hazırlamış
olduğumuz listede, son derece etkili ve dönüşüm oranları yüksek birçok reklam
kanallarınız sizler için listeledik.
- Sosyal medya
- E-posta
- SEO ve SEM (büyük etki için SEO ve SEM'in birlikte çalışmasını nasıl sağlayabileceğinizi öğrenin)
- Web siteleri
- Ücretli arama
- Görüntülü reklamcılık
- Etkileyici pazarlama
- Bağlı kuruluş pazarlaması (bağlı kuruluş pazarlamasını yeni bir gelir akışı olarak düşünün)
Yukarıda ki listede belirtmiş olduğumuz bütün pazarlama
kanalları sayesinde dünya üzerinde neredeyse etkileşim içerisinde
bulunamayacağınız insan sayısı neredeyse yoktur. Bu nedenden ötürü sizlerde
işletmenizde bu reklam kanallarına ağırlık verebilir ve ekibinizi büyütürken bu
alanlarda becerileri oldukça kuvvetli olan insanları aranıza alabilirsiniz.
4.Veri Analizi
Eskilerin dediği gibi, 'bilgi güçtür' ve dijital
teknolojinin iş dünyasına getirdiği en büyük hediyelerden biri de büyük
miktarda eyleme dönüştürülebilir veridir. Ancak bu, yalnızca işletmenizin bu
verileri daha iyi iç görüler için tanıyıp kullanabilmesi durumunda gerçekleşir.
Sonuçta, kuruluşunuz hedef demografinizin kim olduğundan
veya nereden alışveriş yapmaktan hoşlandığından veya araştırma yapmak ve göz
atmak için kullanılan cihazlardan emin değilse, pazarlama ve yaratıcı
harcamalarınızı nereye yönlendireceğinizi nasıl bileceksiniz? Ekipleriniz
analitik araçlarını bulamıyor veya çıktıkları verileri okuyamıyorsa, işletmeniz
kampanyanızın finanse edilmeye değer olduğunu nasıl bilecek?
Veriler, işletmelerin zayıf alanları tespit etmelerine veya
güçlü yönlerden yararlanmalarına yardımcı olmak için paha biçilmez bir araç
olabilir, ancak yalnızca bir şirketin yazılım bulma, verileri yorumlama ve
harekete geçmek için yararlı bilgiler formüle etme becerilerine sahip personele
sahip olması durumunda bu senaryo gerçekleşir. Her işletmenin, normal
operasyonlar yoluyla dahili olarak olduğu kadar müşterilerden ve müşterilerden
elde edilen büyük miktardaki verilere bakmaya açık olması gerekir.