Dünya genelinde Covid-19 salgını nedeni ile birçok şirket, rekabet edebilmek hatta tabiri caizse hayatta kalabilmek adına dijitalleşmek ve dijital dönüşümlerini hızlandırmak zorunda kaldı. Özellikle bu son zamanlarda tüketicilerin neredeyse tamamı dijital hale geldiğinden ötürü, günümüzde markların veya firmaların başarısı artık ne kadar dijital olduklarına oranla belirlenmektedir.
Bu durum hem B2C hem de B2B ticaret modeli ile çalışan bütün
firmalar için geçerlidir. Dilerseniz sizlere dijital dünyanın önemini daha iyi
belirtebilmek adına birkaç istatistik paylaşalım. 2022 yılında, marka veya
firmaların dijital dönüşüm reklamlarına yaptığı harcama ve ayırdıkları bütçe
1.8 trilyon dolardır ayrıca bu rakamların 2025 yılında ise yaklaşık olarak 2.8
trilyon dolara yükseleceği ön görülmüştür.
Bu rakamlara göz attığımızda, günümüzde artık birçok
firma/marka neredeyse bütün pazarlama stratejisini ve yol haritasını dijital
dünyaya göre planladığını görebilirsiniz. Bu içeriğimizde sizlere aşağıda
listelemiş olduğumuz bütün konuları anlatacağız:
- Dijital Dönüşümün Tanımı
- Dijital Dönüşüme Giden Adımlar
- Dijital Dönüşüm Örnekleri
- Dijital Dönüşümün Faydaları
- Dijital Dönüşüm Trendleri
- Dijital Dönüşüm Hataları
Dijital Dönüşümün Tanımı
Dijital dönüşümün tanımı; bir markanın, firmanın veya
işletmenin müşterileri ile iletişim kurma, etkileşim içerisinde bulunma, ürün
pazarlama vb. birçok konularda “Geleneksel pazarlama” yöntemlerinden vazgeçerek
veya geleneksel pazarlamaya verdiği ağırlığı artık “Dijital pazarlama” ya
vererek genel olarak varlığının tamamını dijital ortama taşımasına
denilmektedir.
Dijital pazarlamanın neredeyse her adımında farklı bir
zahmet, yetenek ve ilgi gerektiğinden bu iş tamamen ekip çalışmasına ve ekibin
deneyimine bağlıdır.
Dijitalleşme ve Dijitalleştirme Arasında Ki Fark Nedir?
Birçok işletme sahibi veya pazarlama uzmanı bu iki kavramı
oldukça sık bir şekilde kullanmalarına rağmen birbirlerine çok karıştırıyorlar.
Kelimelerin anlamlarına bakıldığı zaman aslında çok az bir benzerlik
bulunmaktadır. Sizlere bu iki kavramı açıklayalım ve aralarında benzerlik var
mı ya da yok mu siz karar verin.
- Dijitalleştirme: Bir şeyi dijital hale getirme veya dijital biçimde oluşturma sürecidir. Örneğin, basılı bir haber bülteninin veya derginin çevrimiçi bir sürümünü oluşturursanız veya belgeleri çevrimiçi olarak imzalamak için elektronik imza kullanırsanız buna dijitalleştirme denir.
- Dijitalleşme: Bu kavram ise tamamen işletmeler ile ilgilidir. İş modeli değiştirme veya yeni bir gelir akışı elde etmek adına dijital teknolojileri kullanma ve bu kanallar üzerinde pazarlama yapma, etkileşim kurma vb. bütün süreçlerin tamamen dijital ortama taşınmasına dijitalleşme denir.
Dijital Dönüşüm Türleri
Dijitalleşme konusunda birçok farklı kavram bulunsa da bütün
işletmeler için aynı olan tek bir nokta vardır, o da dijital dönüşüm
türleridir. Genel hatlarıyla dört farklı çeşitte dijital dönüşüm türü
bulunmaktadır. Bunlar;
- Süreç Dönüşümü: İşletmelerde maliyetleri düşürmek ve operasyonel verimliliği arttırmak adına, yapay zekâ vb. teknolojik programlar, sistemler veya ürünler kullanılarak bütün süreçlerin geliştirilmesine denilmektedir.
- İş Modeli Dönüşümü: Bu dönüşüm türü bir işletme veya organizasyonun işleyişinin, personeller dâhil olmak üzere içerisinde teknoloji bulanacak şekilde değişiklik yapmasına denilmektedir.
- Etki Alanı Dönüşümü: Bu dönüşüm türü, bir işletmenin yeni teknolojiler edinerek daha önce keşfetmemiş olabileceği yeni bir etki alanına geçmek için harika bir fırsat sunar. Örneğin, Google Nest gibi birçok iş kolunu düşünebilirsiniz.
- Kültürel/Örgütsel Dönüşüm: Bu dönüşüm türü, dijital bir dünya için zihniyetleri, süreçleri, yetenekleri ve becerileri yeniden tanımlamakla ilgilidir. Örneğin, Pitney Bowes firması e-posta çözümleri hizmeti sunan bir firma iken nakliye ve e-ticaret çözümleri sunan bir firmaya dönüşmesi güzel bir örnek olabilir.
6 Adımda Dijital Dönüşüm
Dijital dönüşüm uzun ve karmaşık bir süreçtir, bu
nedenle en baştan stratejik bir yaklaşım benimsemek önemlidir. İşletmeniz için
dijital anlamda iyileştirmeler yapıp yapmayacağınız veya hangi konuda kendinizi
ve işletmenizi geliştirmeniz gerektiği hakkında önceden bilgi sahibi olmanız
gerekmektedir. Sizlere dijital dönüşüm konusunu daha iyi kavramanız için
aşağıda listelemiş olduğumuz adımları okuyabilirsiniz.
1. Bunu Neden Yaptığınızı Anlayın
İşletmenizi dijital ortama adapte etmeye başlamadan önce
neden böyle bir girişim içerisinde olduğunuzu ve size bu kararı verdiren
motivasyonunuzu iyice anlayın sonra karar verin. Dijital ve Genel modeller
birbirleri ile her konuda tamamen farklıdır. Bu nedenle iki tarafında kendince
iyi veya kötü yönleri vardır. Bunları bilmeden hareket etmeyin.
Kendinize neden böyle bir şey yaptığınızı sorun. Örneğin neden
işletmenizin varlığını dijitale taşıyorsunuz? Müşteri deneyimini arttırmak için
mi? Daha fazla kitleye erişmek için mi? Müşterilerinle birebir etkileşim
içerisinde bulunup arz ve talepler doğrultusunda hareket etmek için mi? Bütün
bu soruları kendinize sorun, kararınızı verdikten sonra bir uzman ile beraber
işletmenize yol haritası çizin.
2.İşletmenizi Denetleyin
Nereye gitmeniz gerektiğini bilmek için şirketinizin şu anda
nerede olduğunu bilmeniz gerekir. Hangi süreçlerin ve sistemlerin yürürlükte
olduğunu ve ne kadar etkili çalıştıklarını gözden geçirin. Dijital araçlar ve
teknolojiler kullanıyorsanız, bunlar nelerdir ve gerçekten ihtiyaçlarınızı
karşılıyorlar mı? Bütün bu soruların cevabını kendinizde bulduktan sonra
ileriye yönelik adımlar atın.
3.Boşluklarınızı Bulun
İşletmenizde ki hangi boşlukları doldurmak için dijitale
yöneliyorsunuz? Bu sorunun cevabı belki işinizde ki son zamanlarda artan
verimsizlikler veya henüz haberiniz olmadığı hatta kullanmadığınız fırsatlar
olabilir. Bu sorunun cevabını bulmak sizleri emin olun büyük bir adım ileriye
götürecektir.
4.Deneyimli Bir Ekip Kurun
Dijital ortama işletmenizi taşımadan önce ekibinizi çok iyi
bir biçimde kurmalısınız. Bu durum her şeyden daha önemlidir. Hangi bireyin
hangi konuda yeteneği var, kim nerede daha etkili olur, bakış açıları nelerdir,
kimler kimlerle uyumlu çalışabilir vb. bütün yönlendirmeleri çok iyi bir
biçimde kurgulamanız gerekmektedir.
5.Stratejinizi Belirleyin
Ekibinizi de kurduktan sonra, düzenli olarak ekibiniz ile
iletişim kurarak kendinize bir yol haritası çizin. Ne zaman ne yapacağınızı,
hangi tür reklam kampanyaları kullanacağınızı, hangi anahtar kelimelere ne
sıklıkla reklam kampanyası yayınlayacağınız ve daha onlarca adımı göz önünde
bulundurarak kendinize bir hedef belirleyerek bu hedefler doğrultusunda yol
haritası çizin.
6.İncele, Analiz Et, Tekrar Et
Kendinizi hiçbir zaman dijital ortamda bunu yapacağız gibi
bir şekilde kısıtlamayın. Müşteri ekosistemi her zaman dijital ortamda
değişiklik gösterir. Örneğin yönelimleri, davranışları, kullandıkları
platformları her şey her an değişebilir. Bu yüzden sürekli analiz edin.
Sizlerde işletmenizi dijital ortama taşımak ve tüm dünya
markaları ile beraber bu çağa ayak uydurmak istiyorsanız bu içeriğimizde
paylaşmış olduğumuz bütün bilgileri dikkate almalısınız.