Bounce Rate; Türkçe olarak karşılığı ‘’hemen çıkma oranı’’ olarak adlandırabiliriz. Arama motoru üzerinde sorgu yapan bir kullanıcının, sorgudan hemen sonra sizin sitenize giriş yaparak içeriğinize çok kısa göz attıktan sonra çıkış yapması ya da sitede gezinmeden doğrudan çıkış yapmasına denilmektedir.
İnternet sitenizde ki hemen çıkma yani bounce rate
oranınızın artması için, sitenizi ziyaret eden kullanıcının sitede hiçbir
aksiyon almadan, gezinmeden hatta içeriği bile okumadan çıkması gerekmektedir.
Hemen çıkma oranı ise, bu tarz gezinme hareketleri gerçekleştiren
kullanıcıların toplam rakamı, genel site ziyaretçisi rakamına bölünerek
hesaplanmaktadır.
Hemen çıkma oranlarını analiz etmek ve doğru raporlamak her
web sitesi sahibinin ve SEO uzmanının edinmesi gereken hatta öğrenmek zorunda
olduğu bir konudur. Eğer ki sayfa bazlı hemen çıkma oranlarınızı doğru analiz
edebilirseniz, içeriklerinizi kullanıcıların arama niyetine göre çok daha kolay
düzenleyebilir böylelikle sıralama ve ziyaretçi kazanabilirsiniz.
Hemen Çıkma Oranınızı Nasıl Analiz Etmelisiniz?
Hemen çıkma oranlarınızı, diğer internet siteleri ile
kıyaslamamanız gerekmektedir. Örneğin sizin bir blog siteniz var ise kendinizi
e-ticaret siteleri ile kıyaslamanız tamamen yanlış bir düşünce yapısıdır. Çıkış
oranları bazı sektörlerde problem olabiliyorken bazı sektörlerde ise çok fazla
önem arz etmemektedir.
Örneğin, bir blog sitesi sahibi iseniz ve gerçekten
kaliteli, SEO uyumlu içerikler üretiyorsanız hemen çıkma oranınızın yüksek
olması doğaldır. Çünkü sorgu yapan kullanıcı, arama niyetine göre istediği
bilgiyi sizin sitenizde bulmuş ve çıkış yapmış olur. E-Ticaret sitelerinde ise
bu durum tam aksidir ve onlar için tehlike çanları çalıyor olabilir.
Hemen Çıkma Oranlarınız Neden Artar?
İnternet sitenizi ziyaret eden kullanıcıların çoğunluğu
doğrudan siteyi terk ediyorsa, sizin için tehlike çanları çalıyor olabilir.
Hemen çıkma oranlarınızın neden arttığını merak ediyor musunuz eğer cevabınız
evet ise sırasıyla anlatmaya başlayalım.
Aradığını Bulamayan Kullanıcılar
Kullanıcı, arama niyetine göre sorgu yaptığı zaman sizin
sitenize giriş yapmış ve aradığını bulamamış olabilir. İçeriğinizde spam yapmış
veya kullanıcıya aradığını vermek için çok uğraştırmış olabilirsiniz. Örneğin,
içeriğin ilk paragrafında kullanıcıya vermeniz gereken bir bilgiyi son
paragrafta vermek gibi. Elbette bu durum hiç kimsenin hoşuna gitmez ve doğrudan
siteyi terk eder.
Açılış Hızı
Sitenizin açılma hızı genel olarak SEO ile de ilgilidir. SEO
açısından olan zararını söylersek, arama motoru tarama botu sitenize giriş
yaptıktan sonra eğer siteniz çok yavaş açılıyor ise doğrudan siteyi terk eder.
Bu da dizine ekleme problemi başta olmak üzere her türlü problemi arkasından
getirir.
Aynı durum arama sorgusu yapan kullanıcılar için de
geçerlidir. Ziyaretçi siteye giriş yaptıktan sonra en fazla 1 saniye sitenin
açılmasını bekler, bunu unutmayın!
Tasarım ve Kullanıcı Deneyimi
Günümüzde web tasarım ve yazılım sektörünün inanılmaz
derecede yükselmesi ile birlikte artık arama motorları kullanıcı odaklı,
insanlar ise göze hoş gelen bir tasarıma sahip internet sitelerinde gezinmeyi
seviyorlar.
Bu durumun beraberinde elbette kullanıcı deneyimi de ön
plana çıkıyor. Sitenize giriş yapan bir kullanıcının genel anlamda sitenin her
tarafında rahatça dolaşabilmesi açısından sitenin genel navigasyonunun mükemmel
derecede tasarlanması gerekmektedir.