Affiliate Marketing; Türkçe anlamı pazarlama ve satış ortaklığı demektir. Daha açık bir şekilde tanımlamak gerekirse kurum, kuruluş veya bir kişinin sizin ürününüzün ve hizmetinizin reklamını yapması ile satıştan veya geri dönüşümlerden anlaştığınız komisyon oranı üzerinden kazanç elde etmesine denir. Affiliate marketing pazarlama türünde, anlaştığınız kişinin veya firmanın aslında pazarlama ve satış elemanı oluyorsunuz.
Tek farkı satıştan komisyon elde ediyorsunuz demek yanlış olmaz. Çalışanlardan farkınız ise tek bir firmaya veya işletmeye bağlı olma zorunluluğunuzun olmamasıdır yani birden fazla işletme ile de çalışarak kazancınızı arttırabilirsiniz.
Sistemin Tarafları
Bu pazarlama türünde satıcı, ortak ve tüketici olmak üzere
üç farklı taraf yer almaktadır. Sistemin ilk halkasına üretici, satıcı, marka
veya firma denilebilir. Bu kişi veya kurum, ürünü icat eden veya satışını yapan
birey olabilir. Genelde ilk halka olan bireyin veya kurumun görevi, ürünü
üretmek veya temin etmektedir.
Sistemin ikinci halkası olan ortağın görevi ise ürünü
pazarlamaktır. Gerek internet sitesi üzerinden, sosyal medya hesapları
üzerinden veya alternatif hangi pazarlama kanalını kullanıyorsa, o kanal
üzerinden ürünü pazarlamak ve satışı yapmak tamamen ortağın görevidir.
Genelde ortaklar ürünün hedef kitlesi ile alâkalı nitelikli
hedef kitleye sahip oldukları için satışlarını sitesinden veya sosyal medya
üzerinden oldukça hızlı bir satış sağlarlar. Örneğin, uçak bileti firmasının
seyahat blog sitesine reklam vermesi kadar mantıklı bir hamle yoktur. Neticede
bloğu ziyaret edenler seyahat etmeyi seven veya düşünen bireyler olduğundan
direkt olarak hedef kitleye ulaşmak daha kolaydır.
Sistemin son halkası olan son tüketicinin kazancı, üründen
veya hizmetten beklentisini karşılamasıdır. Tüketicinin elbette bu sistemde
kazanç elde etme imkânı bulunmamaktadır. Tüketici elbette bu sistemin
farkındadır çünkü sizi satıcı ortak olarak düşündüğümüzde, tüketici sizi
tanıdığı ve markadan daha fazla size güvendiği için ürünü satın alma olasılığı
daha yüksektir.
Bu tarz reklam kampanyaların temel amacı bazen satış
olmayabilir. Örneğin, marka bilinci oluşturmak içinde bu tarz bir pazarlama
stratejisi oluşturabilir. Böyle bir durumda ise ortak, satıştan ziyade
görüntülenme veya reklama tıklanma başına para kazanmaktadır.