SEO Nedir?
SEO Nasıl Yapılır?
SEO Neden Yapılır?
Sorularını sordunuz ve cevaplarını araştırmaya başladınız. Sonra arama motoruna “SEO Nedir?” yazdınız ve bu içeriğe ulaştınız. İşte SEO dediğimiz şey en özet anlatımıyla tam olarak bu. Web siteniz için hazırladığınız içeriğin arama motorlarında üst sıralarda yer alarak trafik ve etkileşim alması. Tabi Türkiye’de bir sektör haline gelen bu başlık için anlatacaklarımız bu kadar kısa değil 😊 Sizi temin ederiz bu yazıyı tamamladığınızda SEO’nun ne olduğu konusunda ciddi fikirler edinmiş olacaksınız. Daha fazla laf kalabalığı yapmadan içeriğimize geçelim.
Kısa Adıyla SEO, Uzun Adıyla Arama Motoru Optimizasyonu Nedir?
SEO yani Search Engine Optimization kelimelerinin anlamı Türkçesi “Arama Motoru Optimizasyonudur.” E ben trafiğimi ve etkileşimimi sponsorlu reklamlarla hallediyorum da diyebilirsiniz. Fakat SEO bu trafiğin doğal şekilde elde edilmesi için yapılan faaliyetlerin tümüdür. Haliyle ücretli trafik ile istediğinizi elde edebilirsiniz bu bir tercihtir ancak doğal şekilde aynı trafiği elde etmek istiyorsanız doğru yerdesiniz, okumaya devam edin.
SEO Sadece Trafik ve Etkileşim mi Kazandırır?
SEO size arama motorlarının sonuç sayfaları yani SERP üzerinden trafik kazandırır, bir blog yazarıysanız yorum ve abone kazandırır, bir e-ticaretiniz varsa müşteri ve satış kazandırır, bir marka haline gelmenizi sağlar ve doğru uygulamalarla dijital dünyanın zirvesinde yer almanızı sağlar.
Neden SEO’ya İhtiyaç Duyarız?
Amaç web sitenizin arama motorlarının sonuç sayfalarında (SERP) mümkün olan en üst sırada yer alması ise bunu ancak SEO ile yapabiliriz. Doğru içerikler, doğru uygulamalar ile yürütülen SEO işlemi size sürekli şekilde yeni ziyaretçiler kazandırır. Burada dikkat edilmesi gereken konu daha fazla ziyaretçi kelimesinin anlamsız ziyaretçi ile karıştırılmamasıdır. Çünkü SEO işlemleri sonucu web sitenizi ziyaret eden ziyaretçilerin tümü bir araştırma sonucu gelecektir.
SEO, bir işlem değil birçok işlemin bir araya gelmesiyle oluşmaktadır. Bu işlemlerin içerisinde her SEO Uzmanına göre farklılık gösterecek çeşitli teknikler ve stratejiler bulunmaktadır. SEO işlemleri sonucu web sitenize gelen kullanıcılar trafik oluşturmaktadır, dijital dilde bu ziyaretçilere organik ziyaretçi denmektedir. Organik ziyaretçileri doğal yollarla herhangi bir ücret ödenerek edinilmemiş ziyaretçiler olarak da tanımlayabiliriz. Web sitenizde sunduğunuz içerik pazarlamasını yaptığınız ürün ile ne kadar alakalı ise organik ziyaretçilerin o ürünü satın alma ihtimali daha fazladır. Ürün burada bir örnek olup hizmet veya abone olarak da düşünülebilir. İnsanların ürününüzü veya hizmetinizi satın alması dönüşüm oranının artması anlamına gelmektedir.
SEO bir rekabet ortamıdır. Sizinle aynı ürünü satan, aynı hizmeti veren birçok insanda sizinle aynı kelimelerde üst sıralamalarda çıkmak isteyecektir. Sürekliliği olmayan ve rekabet edilmeyen bir SEO kısa süre içerisinde olumsuz geri dönüşlere neden olacaktır. Rekabet etmek kelimesinden kastım rakiplerinize nazaran web sitenizin arama motorlarının gözünde daha anlaşılabilir bir yazılıma sahip olması ve içeriğinizin kullanıcılara sunulabilecek en kaliteli içerik olması. Zor olsa da günümüz dünyasında bir zaruriyettir, SEO yatırımı. Arama Sayfasının 1. Sırası hedef alınarak mücadele etmek ve gereklilikleri yerine getirmek web sitenizi her zaman en iyi konuma taşıyacaktır.
Arama motorlarının sizi anlayabilecekleri bir web siteye sahip olabilmek için öncelikle onların çalışma şekillerini ve prensiplerini bilmeniz gerekmektedir. Günümüz şartlarında arama motorlarının en büyüğü Google olduğundan birçok SEO uzmanı işlemlerini Google algoritma güncellemelerini baz alarak yapmakta ve Google’ın beklentilerini karşılamak için çabalamaktadır. Bu doğru bir yaklaşım olup Google için yapılan tüm değişiklikler tüm arama motorlarında da ciddi mesafelerin kat edilmesini sağlamaktadır. İçeriğimizde geldiğimiz noktada tüm çabamızın Google tarafından anlaşılmak olarak düşünebiliriz.
Google (Arama Motorları) Bizi Nasıl Anlar?
SERP sayfasında yer alan sonuçlar yazdığınız kelime ile en alakalı ve en kaliteli içerikleri listelemektedir. Bu bize üç şey öğretmektedir; içeriğimiz alakalı, anlaşılabilir ve okuyan ziyaretçiye yardımcı olması gerekmektedir. Google’ın çalışma mantığı gayet basittir aslında sadece kaliteye dikkat etmek işi büyük oranda çözecektir. Kalite kelimesini açmak gerekirse; web sitenin yazılımının kaliteli ve Google botlarını yormayacak şekilde olması, içeriklerde kaliteli ve optimize edilmiş özgün resimlerin kullanılması ve ziyaretçinin okuduğunda işini görebilecek kalitede yazıdır. Bunlar doğru şekilde bir araya geldiğinde uzun vadede başarısızlık imkansızdır.
Bir yerde para söz konusu ise orada mutlaka hile vardır. SEO sektörü içinde böyledir. İnsanlar web sitelerini yükseltebilmek için olur olmadık hilelere başvurmaktadır. Hileler kısa süre içerisinde işe yarasalarda arama motorlarının bu hilelere karşı önlem almak için algoritma güncellemesi yapmasıyla beraber işe yaramaz hale gelmektedir. Sadece işe yaramaz hale gelmesi gibi bir durum söz konusu olmayıp özellikle Google çok ağır yaptırımlar uygulayabilmektedir. Algoritma güncellemeleri kullanıcı dostu olup insanların en alakalı sonuçlara ulaşabilmeleri için önemlidir. SEO’nun sürekliliği de buradan gelmektedir. Bir algoritma güncellemesi ile milyonlarca web sitesinin sıralaması değişebilmektedir. Mücadeleye devam etmiyorsanız kaybetmeye başlamışsınız demektir.
SEO’nun Yapı Taşı: Anahtar Kelimeler
Kullanıcıların arama motorlarına yazdıkları her kelimeye SEO sözlüğünde anahtar kelime denilmektedir. Bu anahtar kelimeleri ne kadar iyi tahmin eder ve içeriğinizde kullanırsanız insanların sizleri bulabilme olasılıkları o kadar yükselecektir, yapı taşı olarak adlandırmamızın sebebi de budur. Doğru anahtar kelimenin kullanılması noktasında tahminlerinizden, çevrenizden yararlanabileceğiniz gibi bu anlamda profesyonel destek alabileceğiniz araçlarda bulunmaktadır. Bu araçlar sizlere hangi kelimenin aylık ortalama ne kadar arandığını, rekabet düzeyinin ne denli olduğunu ve anahtar kelimenin türevleri konusunda yardımcı olmaktadır.
Anahtar kelime araçları ile belirlenen kelimelerin hedef alınarak yazılar serisi hazırlanması, bu yazılara referanslar kazandırılması şeklinde ilerleyen web site içerik kısmı SEO işlemlerinin önemli adımlarındandır. Anahtar kelime seçilirken o kelimenin aylık arama ortalaması, kullanıcılar arasında hangi aralıklarla tercih edildiği ve ürün veya hizmetinizle ne derece alakalı olduğu en önemli faktörlerdir.
Anahtar kelimeler genel olarak iki başlık altında incelenmektedir. Bunlar; kısa anahtar kelimeler ve uzun (kuyruklu) anahtar kelimelerdir. Örneğin bir televizyon satmak istiyorsunuz ve bununla ilgili içerik hazırlıyorsunuz. Televizyon kelimesi tek başına bir anahtar kelimedir, yanına marka veya sıfat koyduğunuzda uzun (kuyruklu) anahtar kelimeye dönüşür. Kısa anahtar kelimelerde rekabet düzeyi çok yüksek olduğundan ve doğru müşteriyi getirme ihtimali düşük olduğundan olabildiğince tanımlayıcı uzun (kuyruklu) anahtar kelime kullanmak daha mantıklıdır.
Web Sitenizin Anlaşılabilir Bir Yazılım Kodlamasına Sahip Olması: Site İçi SEO (On Page SEO)
Burada yazılım olarak sadece kod iskeleti olarak düşünmek hataya sebebiyet verecektir. Çünkü yazdığınız içerikler, kullandığınız resimler ve web sitesi içerisindeki her şey aslında birer kod parçacığıdır. Arama motorları web sitenizi bu kod parçacıkları üzerinden incelerler, sizin gördüğünüz şekliyle değil. Haliyle kod kısmı ne kadar temiz ve anlaşılabilir ise arama motoru web sitenizi o kadar hızlı inceler ve veri tabanına o kadar hızlı kaydeder.
İç optimizasyon kullandığınız alan adından başlayarak tüm kısımlarını kapsar. Örneğin kullandığınız alan adı veya diğer bir deyimle domain çok önemlidir. Akılda kalıcı ve uzun olmayan bir domain kullandığınızda insanların web sitenizi tekrar tekrar ziyaret etmelerinin de yolunu açmış olursunuz. Ayrıca her kullandığınız içerik içinde alan adınızın devamında bir link (URL) oluşacaktır. Link yapılarını insanların tahmin edebileceği şekilde bir yapıda kullanırsanız bu durumun ekstra katkısı olacaktır. Yine örnek vermek gerekirse “SEO Dünyası” şeklinde bir yazınız varsa alanadi.com/seo-dunyasi şeklinde bir link olabildiğince tahmin edilebilir olacaktır.
On Page SEO birçok faktörü içermekte olup bunlardan bazılarını sizler için anlatacağım. Site içi SEO çalışmalarında son zamanlarda en fazla önem verilen site hızı konusu oldukça önemlidir. Sitenizin en hızlı şekilde açılmasını sağlamak zorundasınız. Sitenizde ulaşılamayan kırık linkler olmamalı ve meta etiketleriniz hedeflenen anahtar kelimelere uygun olmalıdır. Meta etiketleri arama motorlarının sonuç listeleme sayfalarında karşınıza çıkan başlık ve açıklama yazısıdır. Kullandığınız görsellerin tamamı boyut anlamında optimize edilmiş olmalı, içerikle alakalı olmalı ve kesinlikle özgün ve net olmalıdır. En önemli konu ise içeriktir. İçeriğiniz kaliteli ve özgün olmak zorundadır.
Bir Diğer Yapı Taşı Off Page SEO (Site Dışı SEO)
Başlıktan da anlayabileceğiniz üzere site dışı SEO yapı taşı olarak adlandırabilecek kadar önemlidir. Sitenizin sosyal mecralarda ne kadar paylaşıldığı, önemli sitelerin içeriğinizi ne kadar alıntıladığı ve size referans link verdiği önemlidir. Bu nedenle içeriğinizi hazırlarken insanların birbirleri ile paylaşabilecekleri kadar kayda değer içerik sunmaya özen göstermelisiniz.
Referansları doğal yoldan kazanmak önemli ve ciddi bir başarıdır. Rekabet üstünlüğünün de en belirleyici faktörlerinden biridir. Durumun ciddiyeti bu denli olunca insanlar tarafından en istismar edilen konuların başında gelmekte ve paket adı altında saçma sapan sitelerden link satışları yapılmaktadır. Hatta öylesine üzücü bir durumdur ki bazı insanlar SEO Uzmanlığını bundan ibaret sanmaktadırlar. Eğer web sitenize değer veriyorsanız bu insanlardan uzak durmak zorundasınız.
Dikkat Edilmesi Önemli Olan Konular
· SEO konusunda yeterince iyi değilseniz asla orijinal siteniz üzerinde çalışmalara başlamayın,
· Alan adınız en anlaşılabilir olan olsun,
· Barındırma hizmetiniz en iyisi olsun,
· Daima profesyonel SEO araçlarından destek alın,
· İçerik konusunda kaliteli üretim yapamıyorsanız bu konuda da mutlaka profesyonel destek alın,
· Ziyaretçilerinize değer verin ve onlara en kaliteli hizmeti sunmaya çalışın,
· Sizlere sitelerinden link satacağını belirterek SEO çalışması yaptığını öne süren insanlardan kaçın,
· Hile hurda namına yapılabilecek her şeyden uzak durun.
SON SÖZ
SEO yukarıda da belirttiğimiz ve nedenini açıkladığımız gibi süreklilik arz eden olaylar bütünüdür. Sonuna gelmiş olduğumuz bu yazımızda mümkün olduğunda SEO’nun ne demek olduğunu anlatmaya çalıştık ve güzel bilgiler verdiğimizi düşünüyoruz. Sormak istediklerinizi yorum bölümünden yazabilir ve benzer yazılarımızı takip etmek için takibe alabilirsiniz. Şimdilik güzel kalın.
Çok yararlı bir yazı olmuş elinize sağlık.
YanıtlaSil