B2B E-Ticaret modelinin açılımı, Business to Business yani işletmeden işletmeye yapılan kampanya modelleridir. B2B reklam kampanyaları yayınlayan işletmeler genel olarak son tüketicilerine bir ürünü satmayı hedeflemezler. Bu firmaların hedefleri her zaman bayilere ürün satmaktır. Örnek vermemiz gerekirse, bu firma bir üretici firma olsun. Bu firmanın B2B E-Ticaret modelinde satış yapmayı hedeflediği kitle toptancılardır.
Aynı şekilde bu firma toptancı ise ürünü satmak isteyeceği
kitle perakendecilerdir. Burada dikkat edilmesi gereken konu, B2B modelinde en
küçük halka her zaman perakendecilerdir. Perakendecilerin satış yaptığı son
tüketiciler farklı bir modele girmektedir. Yazımızın devamında detayları
paylaşacağız.
B2C E-Ticaret Modeli Nedir?
B2C E-Ticaret modelinin açılımı, Business to Consumer yani
işletmeden tüketiciye demektir. Yukarıda anlattığımız halkanın son zinciri olan
perakende satıcıların, son tüketiciye satış yaptığı model B2C modelidir. Satış
yapmakta olan firma arada herhangi bir kesinti yaşanmadan doğrudan tüketici ile
etkileşim halinde olduğundan B2B ve diğer E-Ticaret modellerine göre döngünün
tamamlanması daha kısa sürmektedir. Hatta en kısa süren E-Ticaret modeli budur.
Konumuz E-Ticaret olduğu için bu durumu, fiziki mağaza
satışlarından ayıran tek fark bütün döngünün internet ortamında
tamamlanmasıdır. Bir nevi bu satış modelini benimseyen herkes perakendecilik
yapıyor diyebiliriz.
B2G E-Ticaret Modeli Nedir?
B2G E-Ticaret modelinin açılımı, Business to Government yani
firmanın direkt olarak bir devlet ile veya devlet kurumlarından herhangi birisi
ile arasında olan satışı ifade eder. Bu E-Ticaret modeli genel olarak ihaleler
üzerinden yürümektedir. Devlet bir ürün satın alacağı zaman sanal ortamda bir
ihale gerçekleştirir ve E-Ticaret firmalarının katılımını ister. İhalenin sonucuna
göre Kazanan firma, direkt olarak devlete anlaştığı fiyattan bütün ürünlerini
veya hizmetini satar.
G2G E-Ticaret Modeli Nedir?
G2G E-Ticaret modelinin açılımı, Goverment to Goverment yani
devletler arasın da yapılan E-Ticaret modelini temsil etmektedir. Bu durum
sadece iki farklı devlet arasında gerçekleşecek diye bir kaide yoktur. Örnek
vererek anlatmamız gerekirse, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne bağlı olan Sağlık
Bakanlığının yine aynı Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne bağlı olan Tarım
Bakanlığına yaptığı satış olarak tanımlanabilir. Bu örnek devletin kendi
arasında yaptığı satışa örnekti, aynı zamanda iki farklı devlet arasında da bu
senaryo aynı döngü şeklinde ilerleyebilir.